RSS

PRODUCT DEVELOPMENT

Alhamdulillah, kelmarin (24/11) telah selamat 1 paper. . Tinggal 1 paper jelagi..Sabar, sabar..insya-Allah last paper yang akan kuambil di kampusku ini..
Paper kelmarin, product development. Subject yang memerlukan kita berfikir seolah-olah kita mempunyai organisasi tersendiri. Lebih tepatnya, kilang makanan. Bukan hanya memikirkan dari sudut menghasilkan produk tersebut, tetapi dari raw materials until marketing, semua aspect kene fikir.

Macam mane nak hasilkan produk, steps mane yang ade critical point (HACCP memang sangat-sangat penting untuk diaplikasikan), packaging, labeling, distribution, marketing, commercialization until launching the product. Kene jugak paham consumer behavior. Mase tengah-tengah study tu, boleh pulak terpikir “Eh, bagus jugak kalau food tech students ni diajar subjek under kaunseling punye kos. Boleh jugak tau psikologi consumer. Alang-alang dah belajar kimia, biologi, fizik, engineering, math, akaun, keusahawanan...ajar la jugak psikiologi, biar lengkap package. Boleh jugak tau sikit-sikit macam mane nak psiko and attrack consumer beli product kita.”
Eh, pe HACCP tu? Lupe pulak nak bagi tau. Senang paham, HACCP ni 1 sistem untuk pastikan yang makanan tersebut selamat dimakan dan terhindar dari potential hazardous food, baik dari physical, chemical or microbiological hazard. HACCP ade 7 principles. Kirenye, produk yang dapat cop HACCP insya-Allah selamat dimakan. Tiada ragu-ragu lagi.

Semasa study subject ni sepanjang sem, setiap ahli dalam group kene bincang target consumer. Untuk teenagers ke, baby, children, orang tua, orang yang ade penyakit tertentu seperti diabetis atau sakit jantung, vegetarian, atau sebagainya. Then, setiap ahli dalam group kene pikirkan idea untuk buat new produk berdasarkan target consumers.. At least, 5. 5 idea kali 6 orang, sekurang-kurangnya ada 30 idea. Dari idea-idea yang dapat tu, bincang 5 idea yang paling baik. Tolak idea yang kurang sesuai (idea-idea tu mungkin tidak sesuai buat mase sekarang..tiada idea yang salah). Mungkin disebabkan raw materials susah nak dapat atau ikut musim, instruments yang diperlukan tak de kat kampus, atau lain-lain faktor yang menyebabkan idea tersebut tidak sesuai untuk dipilih. Step ni dipanggil idea screening. Lepas tu kene create nama syarikat, logo syarikat, visi dan misi, and organizational chart.

Then, dari 5 idea yang terbaik tu, pilih 1 idea produk baru dengan beberapa method yang dipanggil perceptual map, gap analysis and product attractiveness score. 3 methods ni kene bincang, and dari situlah kita dapat nampak mane idea yang paling baik untuk dijadikan produk kita. Setelah dibincang-bincang, groupku memilih untuk menghasilkan pumkin-based and banana-based donut. Then, kena carilah formula and process nak buat produk ni. Every week, memang ada discussion among group members and normally presentation and lab report comes along..boleh tahan lagi group. Kalau tak..hai. betullah kate seorang senior food service yang pernah ambik subject ni sebagai subjek elektif “Product development ni umpama FYP ke-2. Bayangkanlah..bezanya, subjek ni ringan sikit sebab group and tak kene buat PROXIMATE”. “Kalau PROXIMATE pun kene buat, alamatnya 1 sem pun tak cukup” (aku menambah bila dah lalui sendiri).

Dah dapat idea, kene buat concept testing. Buat questionnaire, and pick randomly sape-sape (biasenya target consumer) untuk isi borang tersebut untuk dapatkan respond diorang. Analysis data..dari situ kita boleh agak sama ada consumer suke and boleh terima idea kita atau tak.

Part yang paling lama, nak dapat formulation and processing. Kene buat dan evaluate sendiri product tu. Yang kurang, improve untuk trial yang akan datang. Bile dah beberape kali buat dengan ubah formulation and certain raw materials, rase confuse pulak nak pilih mane satu yang paling baik.
Bila dah confirm formulation and processing, macam biasa..sensory evaluation. Kali ni, product diserved properly and panel evaluate produk kita. Analysis data lagi..
Lepas tu, buat shelf life testing, dapatkan packaging yang sesuai, kire nutritional content and nutrient claim, and kire cost produk termasuk packaging and selling price..

Part yang ditunggu-tunggu, launching produk..waktu launching ni la kene hias board kita, tampal poster, panel datang and consumer boleh rase product kita, kita promote kat panel and consumer yang datang tentang produk kita and kelebihan produk kita..kirenya kita bersaing dengan other companies untuk tunjukkan yang terbaik. Realitinya di alam yang sebenar, launching ni la yang menentukan sama ada produk kite berjaya atau tidak.

Berikut adalah sedikit foto-foto donut tuh...


pumpkin-based donut


donut after frying


strawberry topping donut


strawberry chocolate topping donut


orange topping donut

dark chocolate topping

Setelah mengambil subject ni, kirenya bukan senang untuk buka sesebuah syarikat, terutamanya makanan kerana makanan ada expired date, boleh rosak jika tidak dihandle dengan betul dan ia juga boleh mengancam nyawa dan kesihatan pengguna. Untuk buka sesebuah syarikat, bukan hanya modal yang perlu difikirkan tetapi juga management. Setiap perkara kena plan betul-betul. Contohnya, di alam sebenar, nak launching produk pun kene pikir kat mana nak launching, bila nak launching, macam mana nak launchig dan lain-lain. Jika tersalah pilih tempat, masa tak sesuai untuk launching produk (terlalu awal atau terlalu lembat), ia juga boleh menjadi faktor gagalnya sesuatu produk itu. Relationship dengan retailer and consumer pun sangatlah penting.

Alangkah bagus jika ramai orang Islam yang bercita-cita untuk mempunyai kilang sendiri. Seperti kata pegawai HDC (Halal Industry Development Corporation), lebih kurang 80 % yang mintak sijil halal JAKIM, adalah non-Muslim. Means, orang Islam yang mintak sijil halal JAKIM, hanyalah 20 %. Satu jumlah yang kecil. Berdasarkan pengalamanku call ke kilang-kilang, aku mempercayai akan hal tersebut. Kebanyakan kilang dipunyai oleh non-Muslim. Boleh dikira dengan jari established kilang dari orang Islam. Jangan tak tau, ada sesetengah company nama produknya nampak macam Islamik dan diletak lambang seolah-olah syarikat tersebut dikeluarkan oleh orang Islam, tetapi hakikat sebenarnya, pemiliknya adalah non-Muslim. Itu hanyalah satu cara yang effective untuk attrack consumer beli product tersebut, memandangkan consumer terbesar di Malaysia adalah dari kalangan orang Islam. Ditambah isu-isu yang timbul di Malaysia berkaitan makanan terutamanya isu halal, ianya sudah menjadi fardhu kifayah untuk orang Islam menceburi bidang ini. TEKNOLOGI MAKANAN.

Moga, Allah permudahkan mereka yang mempunyai niat untuk membuka kilang sendiri. AMIN..

Read Users' Comments (0)

MANGKUK YANG CANTIK, MADU DAN SEHELAI RAMBUT

MANGKUK YANG CANTIK, MADU DAN SEHELAI RAMBUT



Rasulallah saw, dengan sahabat-sahabatnya Abu Bakar r.a, Umar r.a, Uthman r.a, dan Ali r.a bertemu ke rumah Ali r.a. Di rumah Ali r.a, ISTERINYA Sayyidatina Fatimah r.h.a puteri Rasulallah s.a.w menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu.

Baginda Rasulallah s.a.w kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingann terhadap ketiga benda tersebut (mangkuk yang cantik, madu dan sehelai rambut).

Abu Bakar r.a berkata, “iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut.

Umar r.a berkata, “Kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”

Uthman r.a berkata, “Ilmu itu lbeih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan beramal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih susah dari meniti sehelai rambut.

Ali r.a berkata, “Tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tamu senang sampai kembali ke rumahnya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”

Fatimah r.h.a berkata, “Seorang wanita itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, wanita yang berpurdah itu lebih manis dari madu, mendapatkan seorang wanita yang tidak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut”

Rasulallah s.a.w berkata,” seorang yang mendapat taufik untuk beramal adalah lebih cantik dari mangkuk yang acntik ini, beramal dengan amal yang baik adalah lebih manis dari madu ini, dan berbuat amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut”

Malaikat jibrail as berkata, “Menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik, menyerahkan diri, harta dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat adalah lebih susah dari meniti sehelai rambut.”

Allah SWT berfirman, “Syurgaku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurgaku itu lebih manis dari madu dan jalan menuju ke syurgaku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut.”

Read Users' Comments (0)

Alhamdulillah..lega rasanya



1/11/2010 (Isnin)

Alhamdulillah..syukur sangat-sangat..akhirnya lepas rasa bebenan (untuk sementara waktu). Setelah bertungkus-lumus menyiapkan slides untuk presentation final fyp sampai rasa pening & nak muntah (bahana x cukup tidur n ngadap laptop terlalu lama), akhirnya selamat juga mengharunginya..walaupun rase x berape prepare. Alhamdulillah sangat, rase dapat jawab soalan-soalan yang ditanya oleh panel2 n x 'kene' teruk sangat..alhamdulillah, Allah permudahkan segala urusan..malam tu, memang tidur awal. Lepas isya' terus syahid..qada' punya pasal.

1 lagi peristiwa yang rasa lega sangat. Lepas present, pukul 1 tengahari lebih..dapat 1 call. Dah dapat tempat latihan industri (L.I). Alhamdulillah..gembiranya tak terkata dan sangat lega. Susahnya nak dapat tempat, Allah je yang tau. Setelah call berpuluh-puluh kilang, tunggu berbulan-bulan, jumpa orang yang menguruskan surat dari universiti berkali2, hantar application ke hampir 10 kilang..akhirnya pada 1/11, dapat jugal tempat L.I. Rase nak tergelak sendiri, sebab masa nak apply, memang mati-mati x nak mintak kat Perak & Terengganu. Hajatnya nak merantau ke tempat orang, nak pergi ke negeri yang x pernah pergi lagi macam area2 selatan. Memang x mintak kat Terengganu & Perak.

Lepas tu, ada call 1 kilang, head office kat K.L. tapi die kate kalau buat L.I, kilang tu kat perak. die pun x sure kilang kat perak tu amik x students utk buat L.I. tapi die kate hantar dulu application, pastu diorang akan forwardkan ke kilang tersebut. Disebabkan aku memang budget memang x nak L.I kat perak, jadi aku just bagi tau kat kawan aku yang x dapat tempat L.I lagi pasal kilang tu. diorang pun hantar application, x sampai 2 hari hantar, application diterima. Waktu tu, rase menyesal sangat..n aku pun amik keputusan untuk apply jugak kat tempat tu. waktu tu dah x kisah dah dapat kat mane, asalkan dapat tempat.

Dipendekkan cerite, aku pun email application..tpi still worried x dpt sbb tgu mcm lame berbanding 2 org kwn aku yang dah dapat situ. aku pun follow up kilang lain yang aku dah mintak (3 tempat). 30/11, kebetulan sembang ngan member (kos Food Service) yang duduk area Teluk Intan..die suggestkan 1 kilang kat situ. wah!! aku tak tahu pun ade kilang yang boleh dikatakan established kat area teluk intan tu (mungkin aku yang x ambik tahu sebab budget memang x nak yang dekat umah). on the dot, aku pun cube nasib call kilang tu walaupun hari tu hari sabtu (cube nasib). kdg2, private company ni still keje walaupun cuti. alhamdulillah, ada orang angkat. orang tu cakap diorang x sure nak amik orang lagi ke x sebab dah amik ramai students untuk L.I. RAMAI?? ulps..berape ramai tu? setahu aku (berdasarkan pengalaman aku call ke kilang2), private company ni memang amik dalam 1-2 orang je..soalan tu hanya bermain di fikiran aku je. hajat nak bertanya..tapi macam improper pulak.

orang tu suruh aku email resume. die kate call balik hari rabu untuk tahu jawapan. aku pun email la resume tanpa tunggu surat rasmi daripada universiti dulu. kalau tunggu, memang lambat..aku email die kate aku anta resume dulu, surat tu aku anta kemudian. dalam pada tu, aku duk tergelak sendiri..kalau dapat la kat situ, memang x payah sewa rumah. lebih kurang setengah jam perjalanan. BUDGET!! punye la nak jauh2, last2 dapat yang paling dekat dengan umah.he..aku pun pikir, bagus jugak dapat yang dekat ngan rumah. x payah sibuk2 pikir pasal tempat tinggal. kalau ada rezeki, boleh sambung terus keje kat situ. x yah susah2 nak apply kat tempat lain..

Tup-tup..1/11, aku dah diterima..kat perak jugak, tapi kat tempat lain..syukur rasanya. dalam pada tu, kesian pada kawan2 foodtech yang still x dapat tempat lagi..n ade yang comfirmation tempat L.I dibatalkan oleh pihak kilang pada saat-saat akhir..kesian diorang nak cari tempat.

Dalam pada tu, orang yang menguruskan pasal surat L.I pun lega bile aku dah dapat. Akhirnya..dapat jugak!! Sebelum tu, die pernah cakap "Saya mati-mati ingatkan awak dah dapat tempat. Dah banyak tempat mintak kan" Tau x pe!!

Kesimpulan yang dapat aku simpulkan dari experience aku ni (mencari tempat L.I):
- Kalau dah rezeki kita kat sesuatu tempat tu, mintak la kat mane2 pun..sejauh mane pun..tapi kalau Allah dah tuliskan qadaknya rezeki kite kat tempat tu, maka kat situ jugalah kite akan dapat. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya..kite x tau..
- Bukan senang nak masuk private company untuk L.I. (personal view..ni mungkin bergantung pada company & kos). kene sentiasa follow up, call..sebelum mintak kene call, after anta resume kene call (kdg2 diorang mintak email/anta resume balik). mereka mungkin nak tengok kesungguhan kite, sebab bukan kite je yang mintak. U lain pun mintak jugak..jadi memang kene bersaing & tunjukkan kesungguhan.
- Banyakkan bersabar & jangan mudah putus asa
- banyakkan bertanya. sambil2 sembang ngan kawan2 tu..kdg2 kite ble dapat maklumat dari orang2 sekeliling kite..belajar dari pengalaman orang lain.

OK, setakat tu je..moga Allah permudahkan segalanya..x sabar jugak nak ber "L.I" ni..moga banyak knowledge n experience yg kuterima nanti..kat sinilah tempat untukku meng"apply" apa yang telah aku belajar selama 3 tahun setengah kat university..kdg2 practical x exactly same dengan theory..wallahua'lam.

Read Users' Comments (2)