RSS

Kehilangan buat sekelian kalinya..

Bismillah..

Diam x diam, sudah hampir 2 mgu aku mnjalani practical training di sini. Ternyata alam pekerjaan dn pelajaran sgt berbeza. Kini aku mgerti dialog yg prnah trjadi antara aku & sahabat/akak yg pernah mnjalani L.I sblum aku..

"Best belajar ni..." kata sahabatku.
"Best ke belajar? Bukan kerja lagi best ke?" kataku.
"Belajar lagi best..Nanti dah kerje, rindu nk belajar balik.." kata sahabatku.
"Ye ker? Rase x larat dah nak belajar.." kataku.
"Tengoklah nanti. Seronok belajar ni" balas sahabatku lagi sambil tersenyum.
(lebih kurang begini la maksudnya..)

Secara sedar atau tak, aku telah terkena tempiasnya. Tibe2 rasa rindu untuk kembali ke alam di mana masih lagi digelar students (skrg pun student lgi). Banyak perbezaannya. Di alam pelajaran, kita banyak deal dengan buku. Di alam pekerjaan, kita banyak deal dengan manusia. Manusia yg dtg dri pelbagai usia, latar belakang, perangai, pelajaran, negara, bangsa, agama dll..Jdi nak berhadapan dgn manusia bukanlah tugas yang mudah..Stop. cukup setakat tu dulu. Insya-Allah bersambung lain kali..

Satu peristiwa lagi, kehilangan buat kali ke-2 harta yang disayangi..kini aku belajar utk hidup tanpa barang tersebut. tdk mahu terlalu bergantung..baru kusedar, aku terlalu bergantung pada barang tersebut..kini aku kena redha. apa yg berlaku, Allah lah Maha Mengetahui apa yg terbaik untukku..mga aku x lgi cuai dn dpt bljr sesuatu..

Ya Allah, kuatkan hamba-Mu..jgn biarkan aku tersasar dari jalan-Mu..aku perlu berdikari, aku perlu kuat..betapa aku merindui mereka yg lidahnya sntiasa basah tntg kebesaran-Mu...Ya Allah, ke manapun aku pergi, bantulah aku spya sntiasa mengingati-Mu..betapa aku merindui-Mu Ilahi..

0 comments:

Post a Comment